Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Friday, December 20, 2013

Tentang Dia (= Speech!

Assalamualikum ^___^

Eeerrr anak ko dah boleh bercakap ker?-- soklan femes yang slalo mommies dengar
yea dops?
biasa ler kalau anak dah boleh berjalan, dah tumbuh gigi sume
soklan peberet seterusnya orang akan tanye pulak dah boleh bercakap ker? hahaha
------------------------
Diniyzahin during Summer at Auckland city, Nz
Honestly lil' zahin tak boleh pun bercakap lagi-- tapi aku tak kisah pun.
take ur time baby! cewaahhh!!
sikit-sikit boleh ler, macam sebut cat, car, bird, ball, balloon, flower
macam-macam tu jer ler. bagi aku don't put so much pressure to ur baby oke.
sian dier--releks-releks suda..
---
 tapi kiter as a ibu, mesti ler nak anak kter tuh pandai bercakap kan?
so  kena pelan-pelan ajar dia supaya bercakap a.k.a kenal mende.. jangan kalut pulak, dok tengok anak org baya anak kiter dah boleh bercakap pong pang pong pang..
anak kiter pulak dok baaaba--maaa--maaa-- dengan bahasa alien dia jah--
tapikan bebudak pengcapaian dia lain-lain
so tok sah dok risau oke.. -- tapi kalau dah umuq 3 tahun tak reti bina ayat lagi untuk bercakap
dok ckp baby language dia jah yang tue baru perlu risau. kena bawak jumpe doc yea..

Dinamakan fesyen mengaco momy melipat kain, kiter nak lipat baju, dikalut nak pakai baju -.-
tapi untuk budak setaun lebih macam anak aku tue, boleh sebut mende sikit-sikit pun
aku dah sangat impress tau! hahaha
tak dak ler aku dok expect dia dah boleh bercakap satu sentence penuh plak..
aku ajar dia sebut dan kenal satu-satu bende pun dah memadai.
contohnya macam ajar dia sebut 'cat' instead of 'this is a cat' (amek ko siap dengan grammar lagi =B)
dengan cara ni dia lagi senang sebut dan cepat kenal mende!
siyes neh aku dah cuba ^____^

Gaya seniman jalanan didalam rumah ^_^
tapi Alhamdulillah walaupun zahin belum boleh bercakap satu ayat lengkap pun lagi
tadi dia paham arahan. contohnya kalau aku cakap dekat dia "zahin, sit down, eat" dia pun
semangat ler bersila nak makan katanya.--yes anak aku tak guna highchair--
kalau cakap "zahin, go to mandi" dia pun pergi ler masuk bilik air nak mandi.
cuma tak mandi sendiri jer lagi-- itu dah melampau!hihihi
bagi aku itu pun cukup dah untuk umur baya dia
 setahun 7 bulan itew^___^

Gaya momy yang bajet kuat serta hot! chantek bunga biru-purple itew!

Thanks for reading our JourNey!
annyeoNg ^____^



heart clip art

1 comment:

NrlAidaHml said...

Samalah macam Aqil..lambat cakap..umur dua tahun pun still tak pandai cakap jugak..memula risau jugak,tapi lelama faham dah..memang jenis dia memang lmbat sikit cakapnya..umur 4 tahun ni..haa memang tak terjawab lah cakapnya..macam murai..hehee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...