Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Thursday, July 21, 2011

Contact Lenses

Assalamualaikum my Lovely Readers^____^

Entri khas untuk pengemar contact lenses or kanta lekap macam aku^^ sebenarnyer aku sangatsangat ler kagum dengan pencipta contact lens neh..bayangkan ler, lens yang senipis tuh mampu supports "power" yang banyak akibat  kerabunan yang sangat tinggi! preghhh sungguh kagum mak ko nyah!

Aku Mulamula pakai lens masa memula masuk Uni *pengaruh kawan neh!hihi* dah dekat 10 tahun! lama tuh.. biasa ler pakai lens disebabkan kerabunan dan  malas nak pakai spek mata.. Mula mula jika pakai lens memang rasa tidak selesa rasa macam berpasir jer, tapi tuh dalam 2,3 kali jer.. after dats akan rasa ok..

Biasanyer untuk beginner yang nak cuba pakai pilih ler lens yang high water contain sebabnyer jika tak biasa mata akan rasa kering sangat.. jangan ler beli yang jual di boothbooth kat shooping mall yang kaler beraneka jenis tuh takut tak sesuai dengan mata dan akan effect mata lak nanti. cadangan aku pilih ler ACUVUE daripada Johnson & Johnson Lens nyer lembut dan moisture dan yang penting ader UV block.. sesuai ler untuk begginer..Lens daripada Acuvue neh ader banyak jenis, ader yang just for 1 day, untuk 30 days pun ader juge.. cam aku, aku suka pilih yang untuk 30 days!!

Dari dulu sehingga sekarang brand ini yang aku gunakan(:

Cara pemakaian dan penjagaan contact lenses neh amat ler penting tau! secara tetiba kena jadi manusia paling rajin didunia! orang yang malas tak leh pakai contact lenses, sebabnyer lens memerlukan penjagaan yang sangat rapi.. yeler sebab berkaitan dengan matakan, anugerah yang paling berharga!
so sebelum pakai lens pastikan tangan bersih seelok eloknyer  cuci ler tangan dulu dan lapkan bagi kering dengan kain yang bersih sebelum pakai! Aku mengamalkan pemakaian lens neh sehari tidak lebih daripada 8 jam sahaja, kecuali harihari yang tidak dapat dielakkan terpaksa ler extend masa tersebut.. tapi aku akan pakai eye drops yang khas untuk contact lenses supaya mata tidak terlalu kering.. ingat yea mata juga memerlukan oksigen!
Semasa menanggalkan contact lens juge sama, tangan perlu bersih dan kering..cuci lens dengan solutions contact lens dan rendam selama 6 jam sebelum pemakaian semula.

Pekara yang perlu dielakkan semasa memakai contact lenses

  •  Tidur semasa memakai lens - kerana mata tidak dapat bernafas/ oksigen sepenuhnyer dan akan menyebabkan mata menjadi terlalu kering.
  • Memakai lens yang sudah expired! - contohnyer jika monthly lenses hanya untuk 30 hari pemakaian sahaja oleh itu selepas 30 hari lenses itu kena disposed, jangan extend tempoh pemakaian.
  • Mengunakan casing contact lenses yang sudah melebihi tempoh 3 bulan. Pastikan setiap 3 bulan casing contact lenses harus ditukar dengan yang baru.
  • Elakkan sama sekali dengan mengunakan air paip atau aper juge jenis air termasuk air sirap untuk merendam contact lenses, gunakan solutions contact lenses yang bersesuaian dengan mata anda.. Jika saya, lebey selesa menggunakan "Complete Multi Purpose Solution"
  • Elakkan memakai contact lenses jika mata anda pedih atau berasa gatai. hentikan pemakaian dengan segera! 
Ingat ler mata adalah anugerah Tuhan yang paling berharga, oleh itu sayangi lah mata anda^^

Thanks for reading our JourNey!
annyeong^^
Nota Kaki: Entri paling panjang pernah aku buat..hihihihi


heart clip art

17 comments:

bombay said...

ahaaa...hehe..sy nie selalu menyibuk je kan kak..hehe..sy nie suke bercerite..hehe..ckp pasal contact lens nie, time sekolah dulu, member satu dorm pakaila bende alah nie..tengok dye memang gembira je dgn contact lens dye..satu hari, dye boleh plak terlupa nak bukak mase tido..bangun tido esok nye merah gyle mata dye if xsilap..lepas tu nak keluarkan punyela payah..kitorg ramay2 gelakkan dye..hehe

The Crows said...

hee.. dlu LC pnah try pakai lense tapi x tahan sbb mata cpat sgt kering.. or mungkin lense xsesuai.. or lebih tepat mungkin LC sangat MALAS.. hehe.. now terasa nk try pakai balik.. iskk.. kena rajin nih

LuN@_aiDi said...

@bombay
ehh xper ler aper lak yg cibuknyer..hihihi.. tuh ler bahaya tau, klu tido tak bukak lens takot nnt ssh giller nk bukak n mata jd gatai n merah:)

@LC
klu cepat kering tuh mgkn lens tak sesuai ngn mata ler tuh..hihi mmg kena rajin biler pakai lens neh(:

laskar pelangi said...

adui...pelangi takut nak pakai lens..hu3

Bicara Bisu said...

assalam...
hehe....sy x pnh pkai
contact lens..hihihi

LuN@_aiDi said...

@pelangi
hihihi, alaa rugi ler xleh coba macammacam kaler..hihihi

@pure
klu tak rabun xperlu pakai pun xper(:

Hanis MY said...

thanks for the tip dear, sejak dh kembali belajar ni dh lama tak pakai lens...auuww rindu nk pakai lens tapi leceh nak pakai la huhu..kdg penat rasa malas nk bukak...

LuN@_aiDi said...

@Hanis
sama ler, biler pakai malas nak bukak..hihihi.. tp terpaksa..huhuh

abah khalisha said...

penah pakai dl ms blaja..g kelas je mata merah..hehehe..susah jg nak pakai benda alah tu..

LuN@_aiDi said...

@abah khalisha
betoii tuh, mende alah neh over sensitip.. klu air cord lamalama pun jadi kering n gatal..

Elie Lily said...

elie tak [enah pakai contact lens! macam takut je nk bubuh dalam mata!hahha

Rina Rahamat said...

dulu pakai contact lense..skang pakai spek je..leceh arr

LiLy @ MaMaQiStInA said...

pernah cuba nk pakai konteks lens..tp X pandai..takut time nk masukkan dlm mata tu..huhu.. ;)

Hanees Asree said...

ACUVUE daripada Johnson & Johnson

tuh beli dekat mana?

Unknown said...

Him.. Nak tnye.. First2 pakai tu rase edih talk?

Unknown said...

Hm. Nak tnye.. First2 pakai tu taste pedih tak?

LuN@_aiDi said...

memula pakai mmg rasa pedih2 sikit. mata rasa mcm berpasir.
tapi after 2,3 kali pakai dah ok dah. but make sure
tangan mesti bersih & kering. basuh tangan dulu before pakai lens. & keringkan dgn tuala bersih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...