Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Sunday, June 2, 2013

Snow Cheese Cake! yummy!!

Assalamualaikum

Pernah dengar Snow Cheese Cake tak? wahh kemaen kan
kek pun nak bersnow-snow bagai! hihi
First time aku makan kek neh taun lepas, masa time pantang!
hah! sakan aku bantai kek time pantang.hihihi
ekceli kek tuh untuk aqiqah si Zahin, adek aku belikan.
so lepas makan kek tuh, sangat-sangat ler jatuh chenta!

Masa tuh tak tau lagi nama die Snow Cheese Cake, pakai bubuh nama
samaran jer "Ciskek yg sedap plus lembut" jer
kalau nak repeat order kat adeq aku soh p tempah lagi
sebab keknyer sangat lembut dan mengiurkan
so biler balik Nz, aku asek teringat kelazatan kek tersebut, nak buat
tak tau nama camner nak google resepi
so aku pun start ler search-search nama kek tuh kat internet
macam-macam nama aku taruk untuk tau sebenar kek tuh!huhh
Aku tanya adeq aku, dia pun tak tau nama kek tuh.. hampehh punyer budak!
Finally aku jumpaq gak gambaq macam gambaq kek yg aku suka tuh ler
namanyer kek 'bersalju'! bahasa indonesi..hhuhu
aku translate tanpa mengunakan google translate jadi ler
Snow Cheese Cake!!

Untuk kek birthday Zahin yang pertama neh, aku try buat Snow Cheese Cake!
yeler kat sini mana ader boleh tempah-tempah kek
gambaq otomen ka, upinipin ka, angrybird ka
sume kena buat sendirik!huhuhu

sebab maknyer kurang keretip, maka mak dia pun buat ler kek bentuk snow!
wahhh hebatkan?! tapi bukan bentuk "snow Man" oke
snow yang berguguran jer.. maklum ler dah masuk winter kat sini
so kek pun kena ala-ala snow sikit..kuikuikui


Ini ler resepinyer, resepi asal aku pun tak pasti ler, sebab campuq-campuq

6 bijik teluq ayam ( teluq itik/angsa aku tak pasti jadi ker tak) hihihi
100 gm gula halus
100gm tepung naik sendirik
60 gm tepung jagung
2 sudu besaq ovalet
75 gm melted butter 
50 ml air sejuk peti
sedikit esen vanilla,

cara-caranya: putaq semua bahan-bahan diatas kecuali melted butter sampai puteh gebu!
fuyoooo!! lama jugak ler aku putaq, maklum ler guna mixer murah!huhu
kalau aku guna mixer kitchenaid pasti cepat..muahahaha
pastu baru masuk melted butter then kacau ler bagi sebati.
pastu sapu acuan dengan sdkt butter dan alas dengan baking paper
tuang adunan kedalam acuan, then bakaq guna api ataih bawah
suhu 150 C dalam masa 45 min ke 1 jam..
biler dah masak terbalikkan kek tuh dengan acuan sekali biar jer dalam oven sampai dia sejuk
cara neh untuk mengelakkan drpd kek jadi mendap gitew!
 biler die dah sejuk baru potong kepada 2 bahagian atas dan bawah

Rupe paras kek yang dah siap dipotong dan bersedia untuk dimakan=) muahahahah
untuk buat topping pulak, putaq Philadelphia cream cheese sebuku tuh dengan setenggah tin susu 
pekat manis yang kecik, putaq sampai dia tak berketul-ketul ler
Lepas tuh sapu ler separuh dekat tengah-tengah kek yang dah dipotong 2 bahagian tuh
separuh lagi pada permukaan kek tersebut yand dah siap dicantum
Last sekali parut cheese then tabur ler atas kek! 
jadi ler snow=) muahahahaha maka siap ler 
Snow Cheese Cake untuk Birthday Zahin.

Tapi itu ler, buat kek berbagai pun, zahin bukan boleh  makan kek pun
beliau alergik telur putih pulak! huhuhu
ntah ler nape banyak sangat alergiknyer.. tapi dairy product dah oke dah ^___^
Alhamdulillah anak makin membesar!


Thanks for reading our Journey!


Luv,
NzMoments



heart clip art

2 comments:

Ina Mohamed said...

waaahhhh....hebatt orang oklen dpt buat kek ni. :)

MamaDaniel said...

sedapnyer.. bahan pun macam senang cari.. nanti nak try la... (bila zaman taktaw lagi... hahaha)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...