Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Monday, December 10, 2012

DiniyZahin:: 1st Solid Food

Assalamualaikum My readers !!

Lama dah nak buat entry pasal solid food zahin tapi asek tertangguh jer..huhu
aah Zahin dah 6 month ++ dah and dah start makan Solid food!
Ekceli aku startkan solid food Zahin awal 5 hari dari 6 bulan
kira bukan exactly 6 months ler..hihii
kenapa aku buat begitu???
 kerana anak aku sudah laporr mau makan! heh
#hanya ibu yg tahu biler anak die btoi-btoi bersedia mau makan..

ggrrrrr!!kontoi ngn mama lak zahin hisap jari neh!
Lapoo neh mum!
Alhamdulillah berjaya ler juga aku "exclusive breastfeeding" budak si Zahin tuh
sampai usia bliau 5 bulan 3 minggu 2 hari! heh..
walaupun thru botol feed! gigih iols pump susu uolsss..hehe
tahniah!tahniah diucapkan kepada diri sendiri..

First food Zahin aku kasi brown rice cereal! homemade oke..
gigih memasak untuk anak teruna iols tuh tau..=P
Brown rice neh senang nak digest and yang paling penting sangat kaya
dengan iron! bby-bby 6 months above neh sangat memerlukan iron yea
brown rice jugak paling kurannnnggg alergik pada bby..
yea ler nasik kan, naya ler klu alergik pada baby.
tiga hari pertama tuh kasi brown rice plus breast milk jer..
Alhamdulillah Zahin tak meragam pun.
poo-poo pun oke!

MENU : Sweet Potato Puree Plus BreastMilk
Photo 1: Aper neh? yummy-yummy!!
Photo 2: Eh, apersal dah abeh neh? makan sudu lak ler
Photo 3: yum!yum!yum! sudu pom sodap neh!
Photo 4: Alhamdulillah sy dah kenyang! Tq Mama ^_____^
After kasi brown rice aku kasi, Sweet Potato, Pears, Bananas, Pumpkin, Oats, Kurma
Sweet Corn, Apricot, Apples
Ader yang aku test ikut 3 days rules tuh ader yang aku derhaka!!hahaha
klu buah-buah tuh memang aku campuq ngan brown rices or oats ler
banyak juga yang aku match and mix!
ader yang aku tak test satu-satu ler..

So far, Alhamdulillah My baby stroNg! boleh jer terima aper yang aku kasi
kat beliau! hihihi
InsyaAllah biler umuq die 7 bulan setenggah nanti aku  nak introduce kat beliau
CHICKEN!
 harap-harap die tak alergik ler dengan chicken
sumber protien tuh. rugi ler klu alergik.huhu
Sekarang neh Zahin makan 2 kali sehari, pagi n petang
die memang suka makan. tak susah pun nak bagi makan kat bliau^___^

Apakah Mama aku cuba lakukan ini?! ssabau jer ler!
Aku ade juga beli Baby Food yang instant neh, just in case
kot-kot tak sempat buatkan makanan kat Zahin.. =P
**walaupun hakikatnyer aku neh rajin masak..heheh
Paling aku suka sudah semestinyer Supertrio Food Processor Little Bean neh
Mudah, Cepat & very Efficient !! tak rugi aku pos dari Malaysia oit!
aku beli neh time Expo kat Midvalley ari tuh lagi
dapat dalam RM 180 jer! Memang sangat murah sebab aku usya
rega die kat kedai baby pun around RM 299 !!huh
sangat murah dan sangat berbaloi-baloi!
Klu guna blender die mmg sangat halus dan mulus! hhehe
beshhh sangat! ^____^ 
sesungguhnyer aku sangat hepi tengok anak suke makan.

Thanks For readiNg our JourNey!
annyeoNg!!

heart clip art

3 comments:

LiLy @ MaMaQiStInA said...

Suka tengok bila anak berselera makan..kita pun bersemangat nak masak untuk diorang..Qis masih dulu bukan jenis yang pemakan..jenuh nak bg dia makan..dah besar sikit ni barulah ada perubahan kuat makan...
Moga Zahin membesar dengan sihat & kuat..& menjadi anak yang bijak..^^

NrlAidaHml said...

Nampak Zahin pon mkn dengan selera sangat...senang tak nak cari baby fud kat sana?mesti differ dengan M'sian fud kan?

Reflisia said...

Da besar la baby aunty ni =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...