Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Tuesday, November 13, 2012

Tetiba aku Ter Emo!

Salam u'olls ^^_

Baca tajuk pun dah tau kan neh entri aku melepaskan ke"GERAM"an
tapi kepada siapa?? huhhh 
sudah pasti ler kepada oraNg-oraNg yang TERLEBEYYY pandai..
Nampak sudah nampak huruf besaq disitu..
itu pertanda aku entri ini penuh kegeraman..huhuhu

ok ceritanyer begini yea.. seperti biasa aku sambil pump susu akan log in Pesbuk
tengok-tengok aper berita menarik kengkawan kot-kot ader gossip panas
aku terlepas..hehehhe
tetiba aku terpaNdang satu post neh.. post neh dalam satu group yang aku like
group neh tak salah.. and post tuh pun tak salah..
yang menimbulkan ke'geram'an aku tuh si komenter-komenter yang nak tunjuk pandai
mengalahkan pakar kanak-kanak..hahahaha

ader ler seorg ibu neh mengadu baby die lahir 4 kg lebey.. **besauu tuh
pastuh masa dalam pantang susu die tetiba kering 
so dia bagi anak die minum FM.. and after tuh anak die kerap sakek
dan semakin kurus.. so umuq anak die 4 bulan dia dah bagi solid food kat baby die
mungkin nak tambah weight balik. so masalahnya najis anak die bertukar kaler
kepada kelabu.. so die tanya ler ada tak mommies yang mengalami masalah
najis baby bertukar kaler tuh..
Klu korang camner korang nak komen kat momy neh?


aku lak kesiannyer baca prob momy neh
so sedia upaya ler nak bagi opinion kot-kot dapat membantu momy neh..
tekan ler nak komen,, punya ler banyak oarng feedback
tigapatpoluh gak ler.. gigih ler aku baca komen2 tersebut
sekali makin aku baca semakin membuatkan aku geram
bagi aku hanya tigapat komen jer yang membantu, yang laen tuh haprak!
orang dalam kesusahaan dia boleh lagi smash momy tuh..
yang aku igt antara komen-komen orang terlebeyy bijak neh..
"nape tak BF jer, nape bg FM? cuba ler bagi ader susu"
Deerrrrr!! kan die dah bagitau
susu dia kering. nak BF mendenyer lgi..klu tak kasi FM nak ko biar ank ko
kelaparan???**klu depan mata neh mahu jer aku tolun smashkan komenter neh..


tak sume org lahir-lahir jer baby banyak susu umpama "susu mencurah-curah keladang gandum" macam ko
normal ler tuh, sume tuhkan rezeki dari Allah..
 bersyukur ler dengan aper yang kter ader jgn ler nak perlekehkan pulak orang laen yg kurang susu tuh.. **rasa cam nak amek selipar katok kepala jer neh! huh.. baek xyah komen!




Pastuh sal solid foods dia kasi kat bby die tuh 
ramai ler yang komen " eh, kenapa bagi bby mkn solid foods?"
"bby usia below 6 month tak boleh makan aper-aper kecuali susu ibu"
"kecian bby, kecik lagi dah kasi makan"
"nanti usus baby tersumbat! tak kesian kat baby ker?"
Hahh!!kan aku dah kata mengalahkan pakar kanak-kanak sorang-sorang..

Sapa kata baby 4 months tak boleh kasi makan??? !!
baby 4 - 6 month dah boleh start perkenalkan solid foods dah dengan syarat
baby tuh dah ready untuk makan.. **aper syarat-syaratnya tuh boleh baca ler khen xyah le aku nak senaraikan satusatu..
kalau tak takde ler solid food for babies 4 - 6 months..
yang ada 6 months above jer ler..khen?


Doc cuma recommends supaya start solid foods masa usia bayi 6 months!
nampak tak disitu RECOMMENDATION sahaja..
tak semestinya SEMUA BAYI MESTI start btoi-btoi 6 months.. ikut baby ler..
setiap baby kan laen-laen..
ini idak, cam kalau kasi solid foods before 6 months tuh mcm satu kesalahan
yang besar giller ler, ibu tuh sangat dasyat ler terhadap baby die
sangat kejam, tak kesihan or sayang kat baby die ler
Mungkin kalau boleh tuh siap nak amek tindakkan undang-undang lagi
bagi ibu yang kasi anak die makan before 6 months tuh.!!
ntahaperaperkan?? nak komen tapi terlebeyy pandai..tak nak baca dulu
or wat sedikit literature disitu
pakai ikut orang jer..sebab sume orang kata kena bagi baby makan 
umuq 6 months..ikut jer.. tapi sebab aper baby kena makan pada usia 6 months tuh kompom tak tahu..

yang tak leh blah tuh siap kena usus tersumbat tuh! pregghhh
memang pakar kanak-kanak kelas A neh.. mana dia dapat info aku pun tak tahu..
Mak aku cakap kecik-kecik dulu die kasi aku makan 
start umuq sebulan lagi...
Alhamdulillah bukan nak cakap besaq tapi aku takde mengalami
usus tersumbat pun.

 itu ler banyakkan pembacaan yea para mommies n para daddies.
jangan ikut orang cakap sahaja yea^___^
Boleh bincang dengan pediatrician sal solid food neh
jangan nak jadik PEDIATRICIAN sendiri yea..
ingat
  there is no GOLD standard in starting solid foods for babies,
jangan marah kalau tak sependapat dengan aku, aku terlebey emo disini..hihihi


Notakukukaki: Nah aku kasi sedikit link untuk rujukan bersama-sama
http://www.babycubes.com/starting_solid_food.html
http://wholesomebabyfood.momtastic.com/solidfood4to6montholdbaby.htm#.UKDopOTIGzk
http://www.babycenter.com/0_introducing-solid-food_113.bc#articlesection1


heart clip art

11 comments:

missina said...

Sabaq2..sy rasa mcm penah baca status kwn sy psl ni..maybe diorg tahu tkt tu je kot..len baby len caranya kan..hermm

NrlAidaHml said...

baca post ni pn geram je rasa kan..kengkadang momies yang komen tu tak fikir perasaan org yg ade masalah..komen ikut keadaan dia yang 'bernasib baik' je..kalo nk komen bg la komen yang membina sikit kan..

Hanis MY said...

ya ampunnnn i very loikeee this entry mummy zahin! u go girl! betul tu stuju sgt2 mencik dengan org komen ntah apa2 dan tak fikir org lain and stuju jgk dgn komen kat atas tu pasal "keadaan dia yg bernasib baik"...

LuN@_aiDi said...

@MommyAida

itu ler, kesian momy yg tanya tuh
dah ler tgh ada prob, bukannyer dapat dpt kurangkan prob,
malahan semakin menambahkan masalah plak..

LuN@_aiDi said...

@ Hanis My

TerEmo mak khen noks! hehe
itu ler klu nak komen ker aper ker kena ler ikut keadaan..
jgn pakai komen ikutsedapmulut die jer..hahahah!!

safurara said...

betul tu,rara pon tension ngn org yg memandai2 neh.kalo dh kering cm ne nk ada kan susu? hmmm rezeki masing masing lah kan.

FADZ said...

kita tak berhak judge orang..apa yang diorang komen tak selesaikan masalah pun..

mmg recommended 6 mth by d doc tapi bidang kesihatan nih susah sikit lah, tak boleh nak ada guide line betul-betul dan tepat sebab setiap org kesihatannya lain2

Hana Soffelia said...

U, hana pun pernah baca komen mcm ni. naik tension tau, padahal bkn kena mengena dgn kita pun tp mcm kesiankan, mommy tu dahlah hadapi mslh tp org2 duk kondem dia. Walaupun susu hana bnyk lg, tp hana faham if ada mommy yg susunya kurang, then terpaksa bg FM. Tak menjadi kesalahan pun. Satu lg, xsuka kalo some mommies obses sgt about solid food. Kemain mrh kalo baby below 6 month dah diberi mkn. Ada tu smpai gaduh dgn mak and mil tau gara2 bg baby mkn solid food. Alah, zmn kita or hubby kita kecik2 dlu, mak2 bg solid food umur 2bln, xde apa2 terjadi pun.

Macam melampau je.. SESETENGAH jelah. ^_^

*tetiba teremo sama* hahaha

LuN@_aiDi said...

@ SAYANGKU RAIHANA

Apa yang derong komen tuh sedikit sebanyak boleh menbantu or men'down'kan sesorg.
dah terang-terangan org mintak pendapatkan?
so komen tuh mungkin dapat selesaikan masalah bg org yg sedang menghadapi masalah..
itu ler kena ada adap dalam berkomen-komen pun..

mmg takkan mungkin ada guideline yang standard pun, depends on babies.. every babies have a difference requirements..yea dops?!

LuN@_aiDi said...

@ Hana Soffelia

itu ler mari kter terEmo bersama-sama yunk..hehehe
setiap org ader pendapat masing-masing kan?

Aty Fared said...

paling penting lebih baik ape2 refer pada yang pakar..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...