Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, December 6, 2017

Jom Masak(: Donut Gebuuuss ^^

Assalamualaikum my Readers ^____^

p/s: post ni dok berkurun dalam draf, masa di Nz lagi dah taip resepinya. so aku publish je senang aku nak tengok resepinya. hehehe

..
Kali neh nak buat donut pulak, maklum dah lama tak masak/baking
Jom buat donut gebuuuuu..
aku paling malas nak buat kueh sebenarnyer
leceh!
tapi disebabkan teringin tahapgaban nak makan terpaksa ler
aku gigihkan diri ini jugak..hiks

klu dekat M'sia beli kat gerai jerkan? senang!
errr tapi skang mesti rega kueh naik melambungkan?
maklum ler rega gula pun naek melambung-lambung! kalah negara
yang takde kilang gula gayanyer! huks!

So korang sume pun kena ler berjimat cermatkan?
meh buat kueh sama-sama dengan aku..hihi
aku nak share resepi buat donut jer, tapi donut neh amat gebus..

bahan-bahannyer,

-2 cawan setenggah tepung gandum
1 bijik telur ayam
1/4 cawan gula pasir
120 ml susu segar dari ladang --- eerrr dari Gaint pun boleh ler
40 gm butter
1 1/2 sudu kecik yis
25 ml air suam
sedikit garam

Cara-caranya.

Memula sekali amek air suam tersebut dan masukkan yis, biar sampai berbuih.
Dalam bekas lain campurkan tepung, gula, telur, susu,butter, garam dan yis
yang dimasukkan kedalam air suam tadi.
Lepas tuh gaul/ uli sampai sebati.
Aku letak dalam bread Maker jer. senang..huhhuhu
selepas dah sebati ataupun dah lembut tak melekat dekat jar jemari
klu masih melekat letak kat jari lagi tambah tepung lagi.. agak-agak ler
rehatkan adunan tadi sehingga dia naik 2 kali ganda dari yang asal.
tutup dengan kain yang lembab.

selepas tuh buat ler bulat-bulat dan buat ler bentuk mcm donut tuh.
aku tekap dengan tudung botol untuk dapatkan ring yang tengah.
selepas tuh, rehatkan donut tuh sekejap sebelum digoreng dengan minyak yg paling panas! 
hahahaha
Siap! errr taburkan dengan gula ising sebelum dihidangkan yea.
gula lagi!! 

Sekain ler cara buat donut dari aku, bagi aku resepi neh memang gebuuu
donut dia tak keras, walaupun di goreng pada pagi hari
sampai petang pun masih lembut.
aku amek resepi neh dari My resepi rasanyer.
dah banyak kali dah buat, dan hasilnya pasti tak menghampakan,
selamat mencuba yea!
klu tak jad jgn marah aku. hahahaha
buat ler sampai menjadi
practice make perfect kekdahnyer! 


Thanks for readiNg our JourNey!
AnnyeoNg ^___^



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...